lunes, 4 de junio de 2012

CRÒNIQUES DE LA VERITAT OCULTA


Contextualització

Pere Calders va ser un autor català del segle XX amb un estil d'escriptura propi i inconfundible que l'ha portat a convertir-se en un clàssic de la nostra literatura. Va viure en circumstàncies molt dures durant la Guerra Civil Espanyola i després d'aquesta es va veure obligat a exiliar-se a Mèxic. Durant tot aquest temps no deixà mai d'escriure i això es reflexa en la seva literatura en la que Calders, per mitjà de la ironia i l'humor, ens obre la porta a un món ordenat d'una altra manera per fent-nos adonar que les pautes que governen la conducta humana estan sovint abocades a l'absurd. Però sempre amb humilitat i subtilesa per deixar lloc a les lliures interpretacions.
Tot i la seva incessant producció, les circumstàncies feien difícil la publicació de les seves obres, va ser gràcies a un amic seu amb qui es cartejava, Joan Triadú, que va publicar alguns dels seus contes i també la companya de teatre Dagoll- Dagom, que, tot i la desconfiança de Calders davant l'èxit, va representar alguns dels contes de “Cròniques de la veritat oculta” en l'obra “Antaviana”, que va ser un gran èxit i va llençar l'autor a la fama.

  1. L'estabilitat inicial
La majoria de les narracions s'inicien com una situació d'estabilitat en relació a unes pautes de vida prefixades. Els personatges apareixen en un escenari carregat de placidesa, harmonia i rutina.

  1. L'escenari quotidià
Els contes de calders estan configurats per situacions inicials plàcides. Va representant realitats atípiques, hi ha reducció esquemàtica de les referències temporals i espacials. Més enllà de tot això hi ha unes forces superiors que resulten molt familiars als personatges: el destí, la providència, l'atzar... que juguen amb els personatges. Calders presenta la irrealitat en un entorn totalment quotidià i arriba a transgredir la literatura fantàstica.

  1. Els personatges i el seu codi de comportament
Els personatges són plans, mancats de voluntat i desproveïts de capacitat de reacció davant els fets més extraordinaris. Són figures buides a les quals no hem de veure com individus concrets, sinó com a la representació de comportaments estereotipats. Viuen dues realitats: la quotidiana i la màgica, i això evidencia l'absurd de les formes de comportament humà.


  1. El fet trasbalsador
L'eix narratiu d'aquestes històries és el conflicte que es produeix en posar en contacte uns personatges plans subordinats a uns codis de comportament amb uns fets que transgredeixen la realitat i capgiren la vida dels personatges. Es poden presentar de diferents maneres: éssers o elements màgics, distorsió de les relacions lògiques dels esdeveniments, la realització d'un desig...


  1. Entre la transgressió i la subordinació als codis
El fet trasbalsador situa als personatges davant l'alternativa d'haver d'assumir l'element que transgredeix els codis de comportament, que implica un acte de rebel·lió i evasió de la realitat, o bé rebutjar-lo , o bé assimilar-lo als seus codis estereotipats eliminant-ne la càrrega de transgressió. En la majoria de contes els codis s'imposen a la transgressió.
  1. Els límits de la realitat
Calders transforma literàriament la realitat perquè no se sent satisfet amb les versions “oficials” que deixen fora de la realitat els aspectes irracionals de la conducta humana. Darrere de cada acte controlat hi ha absurd. La narrativa de Calders ens proposa reflexionar per mitjà de la ironia i l'humor sobre els límits de la realitat i els mecanismes humans de percepció de la realitat, dels quals desconfia.

  1. La reiteració de motius
En tots els contes Calders expressa la tensió entre una realitat quotidiana codificada i les ànsies humanes per viure lliurement, d'acord amb les seves necessitats reals al marge del que indiquen uns codis sovint absurds. Aquesta tensió a vegades és representada per un seguit d'elements recurrents:
-Les mans: simbolitzen l'element màgic i trasbalsador. Són tant factors de vida com de mort.
-La casa: simbolitza l'ordre establert de la realitat quotidiana.
-El viatge: simbolitza una forma d'evadir-se de la quotidianitat plena d'absurds, significa escapar d'una realitat estable.
-El circ, la fira i el teatre: funció evasiva semblant a la del teatre. Són motius recurrents que acaben confonent-se amb la realitat fantàstica dels personatges.
-Els promesos: el compromís entre dues persones és un element de quotidianitat que regula l'ordre. És una referència a les normes socials i el tractament humorístic de les relacions posa de manifest la inconsistència de les normes de conducta social.
-El crim: la representació de la ruptura amb totes les conviccions simbolitzades per les relacions entre promesos. Els fets decisius són una via de sortida del cercle aclaparador d'una realitat codificada.

  1. La descodificació literària
Sota el món fictici s'amaga una profunda reflexió filosòfica sobre la incapacitat de l'home per assumir tot allò que no s'ajusti a una interpretació esquemàtica del món i a uns determinats codis de conducta social, una reflexió sobre el que separa la veritat “oficial” de la veritat “oculta”. Caldera va més enllà de la literatura fantàstica, ho transgredeix tot. Sempre de manera subtil i per mitjà de la ironia i l'humor per deixar que el lector interpreti lliurement el text.
Això ja es prediu des del títol: cròniques de la veritat oculta.

L'humor
És l'eina clau per la descodificació literària. És reflexiu, neix de la incongruència inesperada dels personatges. És un humor subtil i refinat que permet una lectura distanciada i amable sobre la reflexió que fa Calders entre el somni i la realitat o l'absurd.

El narrador
En la majoria de contes el narrador participa dels fets, és en 1a persona. Això acosta la versemblança al lector d'elements contraris al seu coneixement positiu de la realitat.

El llenguatge
El llenguatge és senzill i entenedor, però al mateix temps està molt cuidat, incorpora recursos literaris i hi ha un joc excel·lent amb l'humor i la ironia que respira el text, que són el que acaba transmetent el missatge final. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario