SALVADOR ESPRIU - ‘Antígona’
VIDA
És una tragèdia a l'estil grec. Marca el començament d'una nova etapa marcada per la guerra civil, l'efecte que va fer a Espriu veure el seu món destrossat. De fet no tornarà a escriure narrativa fins la mort de Franco l'any 1975. A partir d’ "Antígona" es converteix en un home trist, obsessionat per la mort.
INTRODUCCIÓ
A nivell personal, la guerra civil va significà per Espriu la frustració
dels seus projectes.
Modernistes i Noucentistes, en el seu afany de recuperar la identitat
catalana, cercaven els seus models literaris a Europa i refusaven tot allò que
provenia de la literatura castellana. La República va plantejà un canvi en
aquest sentit. La generació d'Espriu és la primera generació d'escriptors que
pren com a models a escriptors castellans.
BASE DE LA
TRAGÈDIA
Espriu vincula dues tragèdies gregues:
· “Els set contra Tebes". Es
qui explica com els fills d'Edip, Polinicies i Etèocles, s'enfronten per
aconseguir el poder de la ciutat de Tebes. Adapta aquesta tragèdia en la
primera part del seu llibre per recalcar que la
seva obra al·ludeix a la Guerra Civil, a la lluita fraticida.
· "Antígona" (Sòfocles).
Morts els dos germans, Creont ostenta el poder i decreta la prohibició
d'enterrar el cos de Polinices per traïdor. (No perdona els vençuts). Antígona
desobeeix l'edicte i dóna sepultura al seu germà. Per ella la llei natural està per sobre
de la llei civil L'adapta en la
segona part del seu llibre. Volia manifestar que no s'havia de dividir la
població entre vencedors i vençuts. Calia el perdó i començar de nou tots
junts. L'acció d'Antígona enterrant a Polinicies equival a l'amnistia dels
republicans que Franco no va donar mai.
ESTRUCTURA
Prefaci. Escrit
l'any 1947, però no publicat fins l'edició de l'any 1955. Manifesta el seu
desig d'amnistia, de perdó. La llei natural ha de ser superior a la llei civil.
Segons Espriu, allò que no s'ha de fer mai és dividir el poble entre vencedors
i vençuts. L'amnistia farà que tots junts comencin un nou camí. No s'ha de
potenciar la paraula enemic.
Pròleg. És
una veu. Comença amb un tòpic molt utilitzat en les obres clàssiques: la falsa
modèstia, (disculpes per la gosadia de tractar un tema clàssic esgotat pels
grecs). Ens posa en antecedents de la història de la família de Tebes per tal
de situar-nos dins el context on es desenvoluparan els fets. És la veu del
passat.
Nucli de l'obra. Dividit en 3 parts.
PERSONATGES PRINCIPALS
ANTÍGONA. És la protagonista. És un personatge superior al altres i per això (el públic s'hi identifica), té una elevada moralitat. Representa la llei natural que s'enfrontarà inexorablement a la llei civil de Creont. Es troba al mig de la relació violenta que mantenen els seus dos germans pel poder. Els estima tots dos però sent debilitat per Polinices perquè ha estat i és el més desfavorit dels dos. Mostra una inclinació a protegir el més desfavorit.
ANTÍGONA. És la protagonista. És un personatge superior al altres i per això (el públic s'hi identifica), té una elevada moralitat. Representa la llei natural que s'enfrontarà inexorablement a la llei civil de Creont. Es troba al mig de la relació violenta que mantenen els seus dos germans pel poder. Els estima tots dos però sent debilitat per Polinices perquè ha estat i és el més desfavorit dels dos. Mostra una inclinació a protegir el més desfavorit.
ISMENE. Germana petita d'Antígona. Simbolitza la indecisió i l'oblit. Un oblit
que segons el punt de vista d'Espriu porta a la mort, perquè només a través del
record revivim els morts. Amb l'oblit els matem definitivament. La seva personalitat equival
a la gent contrària a Franco que no gosava a rebel·lar-se per por a les
conseqüències.
TIRÈSIAS. És un endeví cec. Aquests personatges cecs són
habituals a les obres d'Espriu, tenen una visió interior que els permet predir
el futur
CREONT. Oncle d'Antígona. Simbolitza el tirà, l'hipòcrita.
És un personatge que obté el menyspreu d'Espriu, manifestat entre altres coses
en la seva descripció física molt semblant a la de Franco. Es comporta com una
obra sinistra que s'amaga esperant el moment oportú per aconseguir el poder. A
causa dels seus consells soterrats Etèocles decideix enfrontar-se al seu germà
i al morir tots dos, ell assoleix el poder.
EUMOLP. Esclau geperut que ocupa un dels nivells més
baixos de la societat. No és respectat per ningú, excepte per Antígona (fet que
li compensarà més endavant i que contribueix a situar-la per sobre de la
resta). Decideix ajudar Antígona perquè és la única que sempre l'ha tractat bé
i també perquè no vol acceptar les decisions tiràniques de Creont i prefereix
la mort a l'esclavatge. És un personatge
que Espriu introdueix de nou en la tragèdia d'Antígona. Representa el pensament
de l'escriptor tot just el moment quan escrivia l'obra (faltava poc per acabar
la guerra).
ETÈOCLES I POLINICES. Són els dos
germans d'Antígona que enfrontats per aconseguir governar en solitari a Tebes,
lluiten fins matar-se mútuament.
EL LÚCID CONSELLER. És l'altre
personatge, juntament amb Eumolp, que Espriu introdueix en aquesta tragèdia
grega. Apareix en la segona edició d'Antígona" (1964) i representa el punt
de vista d'Espriu 25 anys després de finalitzada la guerra. Si a la primera
edició es serví d'Eumolp per manifestar el seu pensament: la mort d'uns pocs
salvarà tot un poble"; ara ha reflexionat i posa en dubte el valor del
sacrifici d'Antígona i ho fa a través d'aquest personatge. Aboca el
lector/espectador a una doble tragèdia:
· La d'Antígona i la de tota una col·lectivitat enfrontada a un esdevenidor
gris, mediocre, cansat, representat tot ell per la figura de Creont.
No hay comentarios:
Publicar un comentario