MARIA
ROSA d’Àngel
Guimerà
L’OBRA
Maria Rosa és un drama
realista de la trilogia d'Àngel Guimerà juntament amb: La filla del
mar i Terra Baixa. Guimerà va néixer l'any 1845 a St. Cruz de
Tenerife, segle XIX en plena Renaixença, però també va viure etapes
romàntiques, realistes, el Modernisme, on s'escriu l'obra de Maria Rosa,
el Noucentisme i l'Avantguardisme, tots aquests moviments, influiran
directament en la seva obra. Als nou anys, arribà a Catalunya i els seus pares
no estaven casats, cosa que l'afectà profundament. Les seves obres estan
influïdes per un seguit de característiques
molt lligades a ell: el fet de
no ser nascut a Catalunya, ser
fill il·legítim i ser un desgraciat
en amors, per aquesta raó, en les seves obres sempre hi ha personatges
desarrelats. Maria Rosa, apareix l'any 1894 a Madrid, feta per encàrrec
de Maria Guerrero propietària d'una companyia teatral.
SOBRE L’AUTOR
Àngel Guimerà té un gran mèrit, el seu teatre
no s'havia fet fins aleshores. Crea un teatre innovador i aporta al text tot un
seguit de recursos literaris que l'enriqueixen. Els autors de la Renaixença
miren i es deleixen per tota Europa. Guimerà mort a l'edat de 79 anys.
EL LLENGUATGE
El nivell ortogràfic anterior a la reforma de
Fabra. Veiem un llenguatge més culte en els monòlegs que fa en Marçal ja que
estan carregats de recursos literaris que Guimerà aportà al text i que al llarg
de la obra veurem en els monòlegs de Maria Rosa i Marçal. Tots aquests recursos
afavoreixen que el monòleg tingui versemblança i un caràcter determinat:
passió, sadomasoquisme... aquests recursos neixen de la senzillesa de la
llengua popular. Hi ha versemblança ja que Guimerà a base de documentar-se i
escoltar, va anar incorporant un lèxic i una expressivitat lingüística referida
al món que volia descriure. Les acotacions són simples i clares, i les oracions
de l'obra són simples i curtes, això fa que el ritme sigui ràpid, en canvi en
els monòlegs podem trobar que aquest ritme sigui més lent.
EL SIMBOLISME I
LES PREMONICIONS
El moviment modernista influeix molt a Guimerà, època on
s’escriu l’obra de Maria Rosa. El
simbolisme es característic d’aquest moviment i Guimerà l’utilitzarà molt com
símbol premonitori i desenllaç de l’obra i per descriure molts dels caràcters
dels personatges de l’obra.
Símbols significatius i molt importants: carretera, sang,
ganivet, l’inici dels actes: “és al matí”.
Símbols descriptius: guineu, tigre, serp, ocell, llop.
L’AMOR I LA
PASSIÓ EN TRIANGLES AMOROSOS
El títol ja ens indica de què anirà l’obra. El nom de
Maria simbolitza la puresa (color blanc), i el nom de Rosa simbolitza aquesta
passió amorosa que serà el desencadenant de l’obra (color vermell).
Maria Rosa és, abans de tot, una
història d’amor. La passió amorosa expressada en moments de sensualitat intensa,
té un paper fonamental en els personatges principals de l’obra.
En la trilogia d’Àngel Guimerà, hi trobem triangles
amorosos formats per dos homes i una dona com a: Maria Rosa i Terra baixa,
i dos dones i un home com a: La filla del
mar. En totes elles hi ha la passió que mou els personatges, i aquests
triangles són perillosos. Els conflictes que es deriven de les accions guiades
per aquesta passió. En Marçal manifesta el seu desig de possessió de la Maria
Rosa amb una forta associació entre el foc i la passió i un sentiments
relacionats amb la culpa que comporta el fet de desitjar la dona del seu millor
amic. Finalment, Maria Rosa es justificarà i es venjarà d’en Marçal clavant-li
el ganivet de bodes per haver culpat a l’Andreu de la mort del capatàs.
ANTECEDENTS I
INFLUÈNCIES
El Romanticisme: estructura trama de la
novel·la.
El Modernisme: el simbolisme
El Realisme: versemblança amb la vida
real. Maria Rosa és un drama
realista.
Influència
d’Ibsen: en l’obra de Maria Rosa,
veiem com ella pren decisions que fan pensar en el seu caràcter independent. Es
planteja marxar del poble, però és en la seva decisió final que resol, encara
que irracionalment, prendre’s la justícia pel seu compte. Maria Rosa, té certs
punts de contacte amb els personatges femenins d’Ibsen. Els personatges
femenins ibsenians tenen molta llibertat i així ho veiem amb la nostra
protagonista quan decideix marxar del poble, la connexió que hi havia entre els
personatges femenins d’Ibsen i Guimerà.
LA DONA EN MARIA ROSA
La
dona mare, concretament, la visió edíptica de l’amor en la qual tant s’ha
insistit a l’hora de valorar la manera com s’estimen els personatges
guimerenians, que força reflectida a Maria
Rosa. La figura de la mare d’Àngel Guimerà i la seva prematura absència
apareix en l’obra. El record de la seva mare inspirarà consol i protecció en
els moments difícils per a Maria Rosa. I en aquest sentit la feminitat hi
adquireix un valor mític i la infantesa perduda, associada a l’amor maternal.
L’instint maternal de Maria Rosa és veu moltíssim quan a l’Andreu li diu: “fill
meu”. El futur de la dona i la seva realització és en el matrimoni. El
matrimoni suposa l’acceptació per part d’ella d’un rol de submissió.
PERSONATGES
Maria
Rosa, Marçal, Andreu, Badori, Gepa, Quirze, Tomasa, Calau, Xic i home i dones
del poble.
No hay comentarios:
Publicar un comentario