MÀRIUS
TORRES- ‘Com un foc invisible’
VIDA
Lleida, 1910 - Puig d'Olena, Sant Quirze
de Safaja, 1942. Poeta. Estudià la carrera de medicina a la Universitat de
Barcelona i, un cop acabada, l'any 1933 féu un viatge per França i Itàlia,
països que el captivaren, especialment la ciutat de Florència. Exercí durant
poc temps a Lleida, ja que ben aviat, l'any 1935, caigué malalt de tuberculosi
i ingressà al sanatori de Puig d'Olena, on havia de morir set anys després.
Fill del metge, polític i estudiós de la metempsicosi, Humbert Torres, de ben
jove s'educà, d'una banda, en el republicanisme catalanista i, de l'altra, en
una concepció espiritualista de l'existència que tant havia de pesar en la seva
obra lírica.
L'obra literària de Torres se centra en
la poesia, escrita en la seva major part durant el període de reclusió al
sanatori de Puig d'Olena -lloc on coincidí amb Mercè Figueras, la
"Mahalta" de molts dels seus poemes-, tot i que ja el 1935 havia
presentat, també sense èxit, una selecció de poemes al premi Joaquim Folguera
sota el títol d'Invencions.
L'adveniment de la Guerra Civil i la immediata postguerra, sumades a la
prematura mort del poeta, n'han condicionat la recepció, ja que no és fins a
l'any 1947 que es publica, i encara a Mèxic, el volum Poesies. La seva situació
personal marcada per una malaltia que l'abocava irremissiblement a la mort i la
descoratjadora situació col·lectiva -la Guerra Civil i la desfeta- accentuen la
solitud del poeta i determinen el caràcter reflexiu de la seva poesia. Forma part de la generació "sacrificada", nascuts
la primera dècada del segle XX, van viure la guerra civil espanyola, en plena
joventut, i van patir l'emmudiment a què va sotmetre la literatura catalana la
dictadura franquista.
A banda de
les diferents edicions de les seves Poesies, el 1967 Joan
Sales, en el seu exili, publicava Cartes a
Màrius Torres, un recull de la correspondència entre ell i el poeta
lleidatà.
TEMES
Pel que fa la temàtica de l’obra de Marius no és gaire extensa i fa
reflectir molt l’amor, la mort, la religiositat, l’esperança, la natura i les
arts i, especialment, la música.
En la part de la natura i l’art, podem dir que no tenen entitat pròpia,
sinó que funcionen com a vehicles, correlats objectius, és a dir, que
correspon a un altre en relació (com imatges que intervenen en una emoció propi
que expressa els trets d’aquella emoció) per poder expressar estats
d’ànim, sentiments, sensacions...
L’ús que fa el poeta del tema de la natura, trobem seqüències descriptives
com l’expressió d’un estat d’ànim.
La música apareix per diversos motius: la interpretació i l’intèrpret
(com ‘Variacions sobre un tema de Händel’) i l’intèrpret i
l’auditori (com ‘Couperin, a l’hivern’). En el poema ‘Couperin a l’hivern’ i
‘Mozart’ ens porta a un món de música des de dues perspectives
diferents: la de l’intèrpret i el salt d’un ocell; i la de l’associació del
fluir de les peces musicals d’un compositor que les fa volar i
somriure, amb el fluir de les nostres vides.
No hay comentarios:
Publicar un comentario